پرولاکتینوما

نوشته شده توسط:گروه مقاومت سلامت کشور | ۳ دیدگاه

ویژگیها – پرولاکتینوما یک تومور خوشخیم(adenoma) غده هیپوفیزبوده که به مقدارفراوان پرولاکتین ترشح می کند. این بیماری مربوط به سنین کمتر از 40 سال بوده وخانم ها را 5 برابر بیشترآقایان گرفتار می کند و دربچه ها نادر است. این تومور به دوشکل میکرو آدنوما (با قطر کمتر از یک میلی متر) بطور غالب درخانم ها و ماکروآدنوما در آقایان دیده می شود.

نشانه ها - نوع میکرو معمولا کوچک باقی می ماند ولی درنوع ماکرو حتا قبل ازاینکه علامتی بدهد می تواند بسیاربزرگ شود. از این روعلائم به دو گروه خانمها و آقایان تقسیم می شود؛

درخانم ها این علائم عبارتند از گالاکتوره (ترشح نابجا شیر از پستان)، حساسیت پستان ها ، سردرد، فقدان قاعدگی ، کاهش میل جنسی ، نازایی و اختلالات بینایی.

درمردان هم علائم شامل کاهش میل جنسی ، جنیکوماستی (بزرگی پستان)، سردرد، ناتوانی جنسی ، نازایی و اختلالات بینایی می باشد. از طرفی ممکن است که این بیماران هیچگونه علامتی وجودنداشته باشد بویژه مردان.

هشدار – درصورت عدم درمان بدلیل فشار روی عصب چشم احتمال دوبینی و کوری حتا دائم وجوددارد. از آنجا که این بیماری ماهیت عودکننده دارد لازم است همیشه گوش به زنگ بروز علائم باشید.

توصیه های بهداشتی و درمانی – درمان این بیماران(مرد و زن) با بروموکریپتین ویا کابرگولین انجام می گیرد که باید برای تمام طول عمر استفاده شود. انجام عمل جراحی در بیمارانی که دچار ضایعات عصب بینایی شده اند یا خواهند شد ضرورت پیدا می کند ( درکل درمان نوع ماکرو مشکل تر از میکرو می باشد). اگر دارو و جراحی کفایت نکند از رادیوتراپی و اشعه گاما بهره می برند. درصورتیکه از داروهای فوق استفاده می کنید ممکن است عوارضی چون سرگیجه و ناراحتیهای معده ایجاد شود که آنرا به پزشک معالج خود گزارش دهید.

 

 

 

 

http://www.drpalapal.com/illDetails.aspx?IllID=68منبع

 

3 نظر

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه